Jumaat, 25 Februari 2022

JEPUT aka CEKODOK JAGUNG STAIL AKU

Semalam terhasillah cekodok jagung ataupun nama lainnya jeput jagung versi aku sendiri . Sebenarnya semalam kami sekeluarga tak tahu nak makan apa . Tanya anak-anak diorang nak makan apa ? Tak di jawabnya . Tanya nak nasi tak ? Jawab mereka TAK NAK . Adoi , itulah sebenarnya antara di lema ibu-ibu bila nak sediakan makanan buat keluarganya . Tidak tahu makanan apa nak di sediakan buat keluarga . Bukan tak pandai masak taw tapi diorang yag memilih makanan ( tak nak mengaku tak pandai masak sebenarnya hehehe ) .

Bila asyik melilau je kat dapur dan mulut nak mengunyah maka terhasillah cekodok jagung . Senang dan cepat je nak sediakan menu ni . Bahan pulak memang dah sedia ada kat rumah . Spare awal-awal bahannya takut kalau jadi macam ni ler . Tak payah kalut , masa ni nak masak , dan masa ni jugalah nak ke kedai cari bahan kan . Tambah pulak sekarang ni cov19 makin naik kan . Risau nak keluar lebih-lebih lagi apabila preggy dan ada anak kecil , warga emas dekat rumah kan . 

Ini bahan wajib ada taw . Tak ada yang ni , tak jadilah cekodok jagung hehehe . Aku guna jagung tin KARNEL JAGUNG MANIS ADABI je . Tekstur jagungnya yang berbiji-biji memang kesukaan aku sekeluarga . Lebih-lebih lagi anak lelaki aku yang suka kutip jagung tu . Kalau korang nak tahu , ADABI ada jugak yang jenis krim . Tin pun sama je bezanya tulisan dan gambar di tin . Aku memang tak minat sangat yang macam krim ni . Kalau buat puding ok ler JAGUNG MANIS ALA KRIM ni .


Tepung gandum pulak aku pakai cap CEMPAKA je . Kalau ada jenama lain pun aku guna je . Janji gandum kan . Tak ada gandum macam mana nak jadi cekodok kan .


Dua bahan ni aku satukan dalam mangkuk . Lepas tu gaul rata sambil masukkan air sedikit demi sedikit sehingga terhasillah adunan seperti di atas ni . Air ni kena pandai masukkan taw , terbanyak kan cair , tersikit kan keras kong dapat main campak2 pulak hehe.


Dah settle bahan , kita goreng pulak . Panaskan minyak sehingga betul-betul panas dan lepas tu mulah goreng . 

Aku guna sudu je untuk cebuk masuk ke dalam kuali . Senang dan cepatkan kerja aku . Goreng sehingga habis adunan taw .


Tengoklah betapa meriahnya dalam kuali tu . Nak saiz kecil , ambillah sudu kecil , kalau aku guna je sudu makan , 2 kali je goreng dah habis adunan aku tadi hehe .


Inilah hasilnya . Jeng jeng jeng .

Tengok gaya anak lelaki aku makan . Memang selera sangat tu .

Ini bahan tambahan aku , sos pencicah . Aku tak minat sangat sos tomato atau sos cili . Aku suka sos pencicah sebab rasa pedas dan manis sikit . Anak-anak pun cuba sekali tapi kena sediakan air masak la . Pedas katanya ..

Senang dan cepat kan menu aku ni kan . Kalau korang pun dah tak ada idea nak masak apa , boleh ler cuba masak cekodok jagung ni . Confirm seisi keluarga sukakannya . Silap haribulan , diorang akan minta buat lagi ☺️☺️


2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...