Ahad, 14 Jun 2020

RAYA KE ENAM SYAWAL YANG RINGKAS DAN BIASA DI MUSIM PKP

Alhamdulillah
Hari ni nenek dah boleh raya kali ke2 sempena puasa enam di bulan syawal. Mama raya juga hari ni walaupun belum layak puasa kerana masih berbaki puasa beberapa hari.

Menu pagi hari ni nasi dagang dan gulai ikan aya (ikan tongkol). Masakan ini nenek yang sediakan. Mama hanya makan sahaja hehehe

Makanan sampingan di waktu pagi adalah puding roti dan agar-agar santan yang di sediakan oleh kakak mama. Mama hanya memerhati je. Gambarnya tidak sempat mama ambil.

Melayan karenah dan ragam anak-anak ribena mama. Abang ali meragam sikit hari ni. Mahu dukung dan bersama mama. Kemana sahaja,melilau mencari mama. Pantang jauh sikit, menangis je..Adoi,nak ke dapur pun rumit.

Ikan konghe bekok

Ayam goreng berempah

Tapi alhamdulillah,petang tu abang ali tidur sekejap dan sempatlah mama sediakan lauk ikan konghe bekok ataupun dipanggil juga ikan cengcaru pekasam gaya mama dan juga ayam goreng berempah. Mama selalu masak masakan ni dan ia merupakan masakan kesukaan semua dan paling senang di sediakan.

Mama masak lebih untuk bekalan adik mama yang hendak pulang ke kuala terengganu malam ni. Nanti sudah sampai ke destinasinya, bolehlah terus makan dan sudah tidak perlu fikirkan hendak masak menu apa nanti. Setiap kali adik beradik mama pulang,mama memang pastikan nanti diaorang ada bekal untuk di bawa pulang. Bimbang kalau terasa lapar apabila sampai ke destinasi nanti, hendak masak badan pulak terasa penat dan letih.

3 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...