Ahad, 15 November 2015

JAUNDIS

Sebut jer jaundis,mesti ibu-ibu di luar sana faham apa itu masalah jaundis kan.

Jaundis atau lebih juga di kenali penyakit kuning yang di hadapi oleh anak yang baru di lahirkan.Kebiasaanya,jaundis di kesan antara 2-10 hari selepas anak itu di lahirkan.
Paras bacaan jaundis dalam badan anak mestilah tidak melebihi 170.
Kalau lebih,contohnya 171 pun anak sudah di kira mengalami tanda-tanda jaundis.

Seperti anak-anak yang lain,anakku juga turut serta mengalami masalah jaundis.
Pada awalnya bacaan jaundis anakku agak tinggi iaitu 236..Selang dua hari kemudian,aku ke klinik lagi untuk check jaundis anakku.Result jaundis anakku meningkat ke 260.
Risau andai jaundis terus naik,aku mengambil jalan iktiar dengan memberi anakku susu kambing segar ( aku campurkan sesudu susu kambing ke dalam susu anakku).Alhamdulillah,paras jaundis turun ke 180.
Oleh kerana anakku masih mengalami jaundis,aku terpaksa datang semula ke klinik 2 hari lagi.Aku teruskan memberi anakku susu kambing segar.Bacaan jaundis turun ke 179.

Kasihan melihat dan mendengar tangisan anak setiap kali darah di ambil (di tapak kaki), aku iktiar dengan memberi anakku buah anggur hitam tanpa biji.Caranya : Ambil 1/2 biji anggur,tekan dengan sudu(bagi air anggur keluar) lepas tu menitik setitik dua sahaja air anggur hitam ke mulut anak.
Alhamdulillah,bacaan jaundis anakku turun sehingga ke 168.

Kepada ibu yang ada masalah anak jaundis,bolehlah cuba ya..IN SHA ALLAH,anak akan hilang jaundis nanti.


1 ulasan:

Cik Tie berkata...

share lah picture baby. nak tengok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...